خانه / اطلاعات سلامت / سویا : کاهنده کلسترول است اما جنگ با FDA در جریان است!

سویا : کاهنده کلسترول است اما جنگ با FDA در جریان است!

(Reuters Health) – محققان ایالات متحده براساس تجزیه و تحلیل نتایج چندین مطالعه انجام شده در دو دهه گذشته توصیه می کنند که سازمان های رسمی سلامت آمریکا باید پروتئین سویا را به عنوان بخشی از رژیم غذایی قلب توصیه کنند زیرا این ماده غذایی باعث کاهش کلسترول خون می شود.

FDA به تولیدکنندگان محصولات سویا از سال 1999 اجازه داد تا ادعاهای مربوط به مزایای قلبی آنرا اثبات کنند.

اما در سال 2017، FDA پیشنهاد لغو این مجوز را با اشاره به نتایج متفاوتی که در مطالعات اخیر درباره مزایای استفاده از سویا بدست آمد، لغو کرد.

سویا

برای تجزیه و تحلیل، محققان داده ها را از 46 پروتئین سویا پیشنهادی FDA را مورد مطالعه قرار دادند که:

نتیجه: سویا کلسترول تام را کاهش می دهد و همچنین سطح کلسترول LDL را کاهش می دهد.
دکتر “دیوید جی. آ. جیکینز” مدیر گروه تغذیه و سلامت دانشگاه تورنتو گفته: “بیماران می توانند کاملا مطمئن باشند که سویا به کاهش کلسترول کمک می کند همانند سایر مواد غذایی گیاهی تایید شده از FDA مانند آجیل، جو و …،

“FDA” که همیشه بر استفاده از داروها یا غذاهای گیاهی کاهنده کلسترول تاکید دارد در این مورد سخت گیری نابجایی دارد به گفته جیکینز.

همچنین باید در نظر داشت که FDA برخی ادعاهای سازنده های محصولات سویا مانند شیر سویا مثل غنی بودن از کلسیم و ویتامین D را لغو و نادرست دانست و بنابراین از سال 2017 یک جبهه گیری و سخت گیری خاصی بر روی اینگونه محصولات اعمال می کند.

FDA معتقد است که هنوز مستندات و تحقیقات قانع کننده ای دریافت نکرده است.

اما شاید این مطالعات اخیر از سوی گروه های مختلف FDA را مجاب به پذیرش نقش مفید این ماده در کاهش کلسترول خون نماید.

در یک مطالعه بسیار معتبر که بطور آنلاین در مجله انجمن قلب آمریکا گزارش شد، سویا باعث کاهش LDL به طور متوسط ​​4.2 تا 6.7 میلی گرم / دسی لیتر شد. تیم تحقیقاتی می نویسد، این مشابه میانگین کاهش 6.3 میلی گرم در دسیلیتر در مطالعات انجام شده در سال 1999 است که به تایید FDA برای ادعاهای سلامت قلبی برای سویا کمک کرده است.
همچنین بخوانید  گرفتگی پا در خواب : چند روش ساده برای برطرف کردن آن + عکس

—————————————–

بطورکلی برای بیماری های قلبی رژیم عاری یا کم از گوشت قرمز، زرده تخم مرغ، چربی و غذاهای کمتر سرخ شده است و سرشار از میوه، سبزی و تغییر لایف استایل مانند ورزش بیشتر است.

به نظر می رسد سویا جایگزین مناسبی برای پروتئین گوشت قرمز باشد.

منبع: http://bit.ly/2kdxJdt

J Am Heart Assoc 2019

درباره ی دکتر غلامرضا ابری

دکتر غلامرضا ابری - دکتر داروساز فارغ التحصیل دانشگاه تهران - همکار سابق آزمایشگاه ACD/labs کانادا - همکار نویسنده در سایت Pharmacy Times

همچنین ببینید

بارداری

بارداری : کارهایی که قبل از باردار شدن انجام دهید (چک لیست های قبل از باردار شدن)

اگر تصمیم به بارداری دارید حتی در ماه های بعد یک چک لیست آماده کنید …

برای طرح سوالات خود تماس بگیریدتماس با ما
+