خانه / اطلاعات پزشکی و دارویی / رژیم غذایی ضد التهاب : آنچه باید بدانید و نوش جان کنید!

رژیم غذایی ضد التهاب : آنچه باید بدانید و نوش جان کنید!

امروزه رژیم های غذایی تشکیل شده از چند نوع ماده مغذی در درمان برخی بیماری ها اهمیت بسیار دارند. در مطلب حاضر به رژیم غذایی ضد التهاب می پردازیم.

کسانی که بیماری های التهابی مزمن مانند آسم، پسوریازیس و … دارند علاوه بر مصرف دارو می توانند از این رژیم به عنوان مکمل درمان استفاده کنند.

رژیم غذایی ضد التهاب

التهاب چیست؟ بیماری های التهابی کدامند؟

التهاب واکنش بدن است به بیماری که شامل عفونت ها و زخم ها نیز می شود.

در برخی موارد مانند بیماری های خود ایمنی یا اتو ایمیون واکنش بدن علیه خود بدن برانگیخته می شود. (مقاله بیماری های خود ایمنی را در این سایت ببینید: خودایمنی

در التهاب سیسیتم ایمنی بدن مقدار زیادی گلبول سفید را به موضع عفونت یا زخم می فرستد.

التهاب به خودی خود چیز بدی نیست و در واقع سعی بدن در حفاظت از خود در برابر عفونت شدیدتر و بیماری سخت تر است.

با وجود این، چند بیماری مزمن التهابی مانند آرتریت، پسوریازیس و آسم وجود دارند که سیستم ایمنی به بافت های خود بدن حمله می کند.

رژیم غذایی ضد التهاب چیست؟

بطور کلی یک رژیم غذایی از از منابع گیاهی و پرهیز از خوردن گوشت و غذاهای فراوری شده یا کنسروی است.

این غذاها التهاب را کم می کنند و میزان آنتی اکسیدان ها که برای مبارزه با التهاب لازم است، را افزایش می دهند.
آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد که به سلول ها و بافت ها آسیب می رسانند را حذف می کنند.
بعضی رژیم های عمومی و غیر اختصاصی مانند رژیم مدیترانه ای Mediterranean diet که دارای ماهی، سبزی و میوه فراوان و روغن زیتون است نیز در التهاب اثرات سودمندی دارند؛ همانگونه که در کم کردن بیماری های قلبی – عروقی مهم هستند.

  • آرتریت روماتوئید
  • پسوریازیس
  • آسم
  • ازوفاژیت یا التهاب مری
  • کولیت
  • بیماری التهابی روده
  • دیابت
  • بیماری کرون
  • چاقی
  • سندرم متابولیک
  • برخی از بیماری های قلبی
  • لوپوس
  • بیماری هاشیموتو
همچنین بخوانید  باید در مورد آترواسکلروزیس بدانید

علاوه بر این، رژیم فوق الذکر باعث کم شدن خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان کولورکتال می شود. (در مورد سرطان کولورکتال بیشتر بدانید: کلیک کنید)

رژیم غذایی ضد التهاب از چه غذاهایی تشکیل شده است؟

  • انواع گیلاس ها
  • سبزیجات برگی مانند اسفناج و کلم پیچ و کاهو
  • بلوبری، تمشک، آلبالو و گیلاس که دارای آنتی اکسیدان فراوانی هستند.
  • انگور قرمز
  • کلم بروکلی و گل کلم
  • چای سبز
  • لوبیا و عدس
  • آووکادو و نارگیل
  • زیتون
  • روغن زیتون فرابکر
  • گردو، پسته، آجیل خام و بادام
  • ماهی های آب های سرد مانند ساردین و قزل آلا
  • زردچوبه و دارچین
  • شکلات تلخ
  • انواع ادویه جات

نکته: لزومی ندارد که تمامی این غذاها خورده شود اما بهتر است با برنامه ریزی و برای حفظ تنوع از این غذاها استفاده شود مگر این که منع مصرف داشته باشند.

غذاهایی که بهتر است اجتناب شود:

  • گوشت های فرآوری شده
  • نوشابه های گازدار
  • چربی های ترانس که در فست فودها بیشتر دیده می شود
  • گلوتن (ماده ای موجود در گندم)
  • غذاهای کربوهیدراتی مانند انواع پاستا و ماکارونی
  • سویا
  • نان سفید
  • چیپس و نظایر آن
  • دسرها مانند بستنی ها، کیک و کلوچه
  • الکل

در کل خودتان ممکن است به نتایجی در مورد ارتباط بعضی از غذاها با بیماری خود رسیده باشید.

مثلا مصرف سیب زمینی با بدتر شدن دردهای روماتیسمی یا بادمجان یا کهیر و …

چند نکته در مورد رژیم غذایی ضد التهاب:

اگر بخواهیم دید کلی در این مورد به شما بدهیم این چند نکته کلی را به خاطر بسپارید:

  • خوردن مقادیر زیاد و الته متنوعی از میوه ها
  • کم خوری تا جایی که ممکن است
  • پرهیز از فست فودها، اسنک ها و غذاهای کنسروی
  • حذف نوشابه های گازدار و سودا
  • مصرف هر چه بیشتر آب
  • استفاده از مکمل هایی مانند امگا – 3
  • ورزش منظم
  • خواب کافی
همچنین بخوانید  دارو و آب میوه نباید با هم مصرف شوند! کدام میوه ها؟

درباره ی دکتر غلامرضا ابری

دکتر غلامرضا ابری - دکتر داروساز فارغ التحصیل دانشگاه تهران - همکار سابق آزمایشگاه ACD/labs کانادا - همکار نویسنده در سایت Pharmacy Times

همچنین ببینید

آنفلوآنزا یا فلو : همه چیزهایی که باید در مورد آن بدانید

آنفلوآنزا یا فلو  Influenza, or flu یک بیماری تنفسی است که عامل آن ویروس است. …

برای طرح سوالات خود تماس بگیریدتماس با ما
+